نویسنده: ثنا باقری – معرفی
اگر کسبوکاری دارید و به کمک شبکههای اجتماعی میخواهید رونق بیشتری به کسبوکارتان ببخشید شاید اولین راهی که به نظرتان بیاید جستجو در اینترنت باشد که چگونه شروع کنید یا با چه شیوهای بتوانید در شبکههای اجتماعی حضوری مؤثرتر داشته باشید.
در این مقاله قصد دارم 5 گام اولیه راهاندازی صفحه در اینستاگرام را برای شما توضیح بدهم تا با استفاده از آن برای کسبوکارتان صفحهای در اینستاگرام ایجاد کنید.
گام اول انتخاب نام برای صفحه شما است
برای انتخاب نام میتوانید نام شخصی یا کسبوکار خود را انتخاب کنید و آن نام را به برند تبدیل کنید. انتخاب نام مهمترین قدم برای حضور در شبکههای اجتماعی است و مخاطبین و مشتریان آن را به حافظه میسپارند، پس برای انتخاب نام به نکات زیر توجه کنید:
- کوتاه باشد
- منحصربهفرد باشد
- در حوزه شغلی خودتان انتخاب کنید
- تلفظ آسانی داشته باشد
- از عدد استفاده نکنید
گام دوم: انتخاب لوگو یا عکس پروفایل
برای انتخاب عکس پروفایل میتوانید از لوگو کسبوکار خود استفاده کنید به سایز تصویر دقت کنید ابعاد مناسب برای عکس پروفایل اینستاگرام 110 پیکسل در 110 پیکسل است اگر سایز تغییر کنند تصویر شما دیده نمیشود.
اولین ارتباط مخاطب با صفحه شما تصویر پروفایل است، پس اگر سایز مناسبی نداشته باشید اولین ارتباط از بین میرود.
گام سوم: محتوا
تعیین خط و مشیها در شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد. سعی کنید برنامهای مشخص برای بارگذاری محتوا داشته باشید. محتوای اینستاگرام به سه دسته کلی تقسیم میشود: 1- تصاویر 2- فیلم 3- پادکست. پاسخ به سؤالات زیر میتواند در برنامهریزی تولید محتوا به شما کمک کند:
- میخواهید از تصویر استفاده کنید یا پادکست یا ویدیو و یا هر سه نوع محتوا؟
- برای تصاویر نیاز به قالب گرافیکی دارید یا خیر؟
(ابعاد مناسب برای تصاویر اینستاگرام 1080 پیکسل در 1080 پیکسل است.)
- برای ویدیوها چه موضوعاتی در نظر میگیرید:
- ویدیو آموزشی دارید یا خیر؟
- ویدیو توضیحات محصولات خودتان تهیه میکنید یا از فرد دیگری استفاده میکنید؟
- از فضای کسبوکارتان ویدیو تهیه میکنید یا خیر؟
- از مراحل تولید محصول ویدیو دارید یا خیر؟
و سؤالاتی از این قبیل.
بهترین حالت استفاده ترکیبی از 3 نوع محتوا است که تعداد بازدید از ویدیوها و لایک بررسی شود بعد از آنالیز صفحه متوجه میشوید مخاطبین شما چه نوع محتوایی را دوست دارند
گام چهارم: بارگذاری تعدادی پست در پیچ
قبل از اعلام حضور رسمی در اینستاگرام بهتر است که تعدادی محتوا را تولید و منتشر کنید به این دلیل که فرد جدیدی وارد صفحه شما میشود با توجه به محتوایی که تولید کردهاید بداند آیا صفحه شما برای او مناسب است یا خیر.
گام پنجم: استفاده از هشتگ است
هشتگ ها # به دو منظور استفاده میشوند. گاهی بعضی از افراد از هشتگ برای نشان دادن یک حس و حالت استفاده میکنند مثلاً
#یک_شام_خوشمزه_با_دوستان
اما کاربرد اصلی هشتگ به اینستاگرام کمک میکند تا محتوای پست شما را بهتر تشخیص دهد همچنین باعث میشود کسانی که هشتگ موردنظرتان را جستجو میکنند، حتی اگر شما را دنبال نکنند پست شما را بیایند.
حتماً استراتژی هشتگ داشته باشید و در استفاده از هشتگ این نکات رعایت کنید:
- از هشتگ مرتبط استفاده کنید
- یک هشتگ برای کسبوکارتان بسازید تا افراد با سرچ آن هشتگ بتوانند پستهای شما را پیدا کنند
- بین 7 تا 9 هشتگ زیر هر پست قرار دهید.
- از هشتگ تکراری استفاده نکنید
طبق آمار در اینستاگرام 47 میلیون کاربران ایرانی عضو هستند که روزانه به طور میانگین 1 ساعت و 4 دقیقه در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. پس اگر در اینستاگرام عضو نیستید تعداد زیادی از مخاطبین خود را از دست میدهید
یک زمانی خرید واحد تجاری و تبلیغات در تلویزیون میتوانست به کسبوکار شما رونق دهد ولی امروزه شبکههای اجتماعی بدون هزینههای گزاف مشتریان زیادی را به سمت شما میآورد. بنابراین این فرصتی که به صورت رایگان در اختیارتان قرار دارد را از دست ندهید.
مقاله چاپ شده در مجله “اوج بازار” در تاریخ اسفند 98